VST-teleskoopin kuvassa komeilee Sulatusuunin galaksijoukko

Euroopan eteläinen observatorio on julkaissut kuvan Sulatusuunin tähtikuviossa sijaitsevasta galaksijoukosta. Kohde on yksi Linnunrataamme lähimmistä ja runsaimmista galaksijoukoista.

Kuva galaksijoukosta otettiin Chilessä Paranalin observatorion VST-teleskoopilla. Instrumentti on erityisesti suunniteltu laajojen taivaskartoitusten tekemiseen.

VST:n 256 megapikselin kamera kykenee taltioimaan nopeasti kuvia laajoilta alueilta taivasta. Sen jälkeen yksityiskohtia voidaan tarvittaessa tutkia suuremmilla kaukoputkilla.

Mielenkiintoisin kuvan galakseista on keskialueen tuntumassa näkyvä vaalea NGC 1316. Siihen on menneisyydessä yhdistynyt lukuisia muita galakseja, mikä on jättänyt jälkensä galaksin rakenteeseen.

Yhdistyminen on johtanut kaasun sisäänvirtaukseen, joka ruokkii galaksin keskustassa olevaa supermassiivista mustaa aukkoa. Sillä on massaa noin 150 miljoonan Auringon edestä. Aukon kiihdyttämä aines saa aikaan galaksista ulos puskevat suihkut, jotka näkyvät radioaallonpituuksilla otetuissa kuvissa.

NGC 1316:ssa on havaittu peräti neljä tyypin Ia supernovaa. Tämäntyyppiset supernovat räjähtävät aina samalla kirkkaudella. Niiden avulla galaksin etäisyys on saatu mitattua. Se on 60 miljoonaa valovuotta.

Aiheesta lisää ESO (englanniksi)