VLA-teleskooppi havaitsi läheisen mustan aukon heikkoa radiosäteilyä

Linnunradan naapurustossa sijaitsevassa M32-galaksissa on 2,5 miljoonan Auringon massainen musta aukko. Äärimmäisen tarkan VLA-teleskoopin avulla tähtitieteilijät pystyivät havaitsemaan tämän mustan aukon ympäriltä tulevaa vähäistä radiosäteilyä.

M32 on Linnunradan naapurin, Andromedan galaksin satelliitti. Siinä missä Andromeda ja Linnunrata ovat spiraaligalakseja ja muodostavat edelleen aktiivisesti uusia tähtiä, nyt tutkittu kohde on tähtituotantonsa lähes jo lopettanut elliptinen galaksi.

"Tämä erittäin heikko radiosäteily, jonka ajattelemme tulevan M32:n keskustan mustasta aukosta, viittaa siihen, että kohteen aktiivisuus on yksi heikoimmista mitä olemme löytäneet", toteaa Yang Yang kiinalaisesta Nanjingin yliopistosta. "Uinuvan mustan aukon tutkiminen tarjoaa loistavan tilaisuuden kehittää nykyistä heikkoa tietämystämme niiden fysiikasta."

Tällä viikolla julkaistiin myös uutinen spiraaligalaksi NGC 1097:stä. ALMA-teleskoopin mittausten mukaan sen keskustan mustalla aukolla on massaa jopa 140 miljoonan Auringon verran.

Linnunradan keskustan musta aukko on noin 4 miljoonan Auringon massainen.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)