Uudentyyppinen supernova räjäyttää kaasukotelonsa

Nasan Kepler-avaruusteleskoopin keräämästä laajasta aineistosta on löydetty arvokasta tietoa FELT-nimisestä nopeasta tähtivälähdyksestä.

Siinä missä tavalliset supernovat loistavat kirkkaina useita viikkoja, FELT katoaa näkyvistä jo muutamassa päivässä.

FELT eli Fast-Evolving Luminous Transient on nyky-ymmärryksen mukaan uudenlainen supernovatyyppi.

Oheinen kuvasarja näyttää, miten FELT etenee. Alussa punainen jättiläistähti on koteloitunut kaasupilven sisään (kuva 1). Tähti romahtaa kasaan ja räjähtää supernovana ollessaan vielä kaasukotelossa (kuva 2).

Kun supernovaräjähdyksen tsunamimainen purkaus osuu kaasukoteloon, muuttuu suurin osa räjähdyksen liike-energiasta valoksi. Hehku on kirkas, mutta hiipuu nopeasti (kuva 3).

Kepler-teleskoopin vahvuutena on, että se keräsi tietoa FELT-tapahtumasta 30 minuutin välein eikä tyypillisten teleskooppien tapaan muutaman vuorokauden välein. Näin valokäyrän kehitys saatiin selville hyvin tarkasti.

"Keplerin avulla pystymme todella yhdistämään mallit ja mittausdatan", kuvailee Armin Rest STScI:stä. "Kun ensimmäistä kertaa näin Keplerin datan, ymmärsin ilmiön nopeuden ja leukani loksahti ihmetyksestä."

Ennen Keplerin havaintoja ei FELT-ilmiön luonteesta voitu olla kovin varmoja. Keplerin havaintojen perusteella tähden arvioidaan luoneen kaasukotelonsa alle vuotta ennen kuin se räjähti supernovana. Tieto kenties auttaa tulevien FELT-räjähdysten ennakoimista.

Kepler-avaruusteleskooppi etsi eksoplaneettoja pieneltä alueelta taivaalla vuosina 2009–2013. Pääasiallinen tiedetoiminta loppui, kun kaksi neljästä reaktiopyörästä hajosi. Sen jälkeen toimintaa on jatkettu paljon huonommalla tarkkuudella.

Teleskoopin suuntaukseen tarvittavan ajoaineen ehtymisen on arvioitu lopettavan kaikki sen tiedetoiminta muutaman kuukauden sisällä. Keplerin keräämässä aineistossa riittää kuitenkin tutkittavaa vielä pitkäksi aikaa.

Aiheesta lisää Hubblesite.org (englanniksi)