Tyhjä alue kosmoksessa esti kahden kääpiögalaksin kehityksen

Hubble-teleskooppi on kuvannut kaksi kehityksessään jälkeenjäänyttä kääpiögalaksia. Pisces A ja B -nimiset kääpiögalaksit ovat luultavasti pysytelleet muinaisessa kuosissa siksi, koska ne ovat sijainneet suurimman osan ajastaan eristyksissä alueella, jossa on niukasti galaksienvälistä kaasua.

"Nämä ovat kuvia siitä miltä tämän päivän kääpiögalaksit ovat näyttäneet aiemmilla aikakausilla", sanoo tutkimusta johtanut Erik Tollerud.

Aivan täysin pysähdyksissä kääpiögalaksikaksikko ei kuitenkaan enää ole. Tutkijat löysivat kummastakin pari-kolmekymmentä sinistä tähteä, jotka ovat alle 100 miljoonan vuoden ikäisiä - siis vastasyntyneitä galaksien miljardien vuosien ikään verrattuna. Tollerudin ryhmä arvioi, että galaksien uusien tähtien tuotanto on juuri nyt tuplaantunut.

Syynä tähän tutkijoiden mukaan on se, että kääpiögalaksit ovat ajautuneet alueelle, jossa on runsaammin galaksienvälistä kaasua. Tämä on tarjonnut polttoainetta uusien tähtien syntyyn.

Vaihtoehtoisesti galaksit ovat saattaneet törmätä kaasupitoiseen säikeeseen, mikä on tiivistänyt galaksien omaa kaasua ja näin laukaissut tähtien muodostuksen.