Tutkijat löysivät valkoisen kääpiön aiheuttaman pulsarin

Lajissaan ensimmäinen valkoisen kääpiön pulsari sijaitsee 380 valovuoden etäisyydellä meistä. Kohteessa valkoisen kääpiötähden hiukkassuihku osuu punaiseen kääpiötähteen ja aiheuttaa kahden minuutin välein toistuvan pulsarimaisen kirkkausvaihtelun.

"AR Scorpii on kuin giganttinen dynamo – maapallon kokoinen magneetti, jonka kenttä on 10 000 kertaa vahvempi kuin pystymme luomaan laboratoriossa, ja se pyörii kahden minuutin välein", kuvailee Boris Gänsicke Warwickin yliopistosta. "Se saa aikaan valtavan sähkövirran kumppanitähdessään ja tämä sitten luo tähden valoon muutoksia, jotka havaitsemme."

Tavalliset pulsarit ovat vinhasti pyöriviä neutronitähtiä, joista purkautuu kapea säteilysuihku. Tähden pyöriessä suihku pyyhkäisee tasaisin väliajoin Maan yli samaan tapaan kuin majakan valo välkkyy merelle. Siksi pulsarit näyttävät sykkivän tiheästi, jopa satoja kertoja sekunnissa.

Pulsarin neutronitähden tyypillinen läpimitta on vain parikymmentä kilometriä. AR Scorpii -kohteessa hiukkassuihkun saa kuitenkin aikaan valkoinen kääpiötähti, joka vastaa kooltaan maapalloa.

AR Scorpii -tähtiparin punainen kääpiötähti on massaltaan noin kolmasosan Auringon massasta ja ilman kumppaniaan se olisi varsin tavallinen pieni tähti. Tähdet kiertävät toisiaan 1,4 miljoonan kilometrin etäisyydellä 3,6 tunnin välein.

Aiheesta lisää University of Warwick (englanniksi)