Tutkijat löysivät ennennäkemättömän galaksien joukkokolarin

Varhaisessa universumissa neljätoista galaksia on törmäämässä toisiinsa niin lähekkäin, että ne mahtuvat kolmen Linnunradan kokoisen alueen sisään.

ALMA-teleskoopilla löytynyt galaksien ryhmä sijaitsee meistä 12,4 miljardin valovuoden päässä. Tämä tarkoittaa, että näemme galaksit sellaisina kuin ne olivat universumin ollessa vain 1,4 miljardin vuoden ikäinen.

Tällainen galaksien protojoukko tulee muodostamaan ytimen, josta lopulta kasvaa yksi massiivisimmista maailmankaikkeudessa näkyvistä galaksijoukoista.

Galaksijoukot ovat universumin laajimpia rakenteita, jotka voivat sisältää parhaimmillaan tuhansia yksittäisiä galakseja.

Ongelma ALMAn havaitseman protojoukon kohdalla on sen nuori ikä. Teorioiden mukaan sellaisia olisi voinut syntyä vasta huomattavasti myöhäisemmässä universumissa.

"Kuinka tämä galaksien ryhmä tuli niin suureksi niin nopeasti, on hienoinen mysteeri. Se ei kasvanut vähitellen miljardien vuosien saatossa kuten astronomit saattavat odottaa", sanoo Scott Chapman Dalhousien yliopistosta.

Mikä tahansa onkin varhaiskypsyyden syy, selväpiirteisen protojoukon löytyminen on antanut astronomeille ainutlaatuisen mahdollisuuden mallintaa galaksijoukkojen synnyn ensiaskeleita.

Alla olevan linkin takaa löytyvä simulaatio näyttää, kuinka 14 yksittäisestä galaksista tulee yksi valtava galaksi, joka jatkossa todennäköisesti tulee olemaan suuren galaksijoukon ydin.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)