Tutkijat havaitsivat galaksimme mustan aukon reunalla kiitäviä kaasupilviä

Kolme voimakasta infrapunapurkausta ovat paljastaneet mustan aukon tapahtumahorisontin reunalla erittäin nopeasti liikkuvia kaasupilviä. Pilvillä oli vauhtia noin kolmasosa valonnopeudesta.

Aikaisemmin tänä vuonna astronomit havaitsivat Chilessä sijaitsevalla VLT-teleskoopilla, kuinka S2-niminen tähti ohitti läheltä Linnunradan keskuksen supermassiivisen mustan aukon.

Samalla taltioitiin myös kolme voimakasta infrapunapurkausta aukon ympäriltä.

Tutkijat kertovat purkausten olevan merkki mustaa aukkoa kolmasosalla valonnopeudesta kiertäneistä kaasupilvistä. Pilvet liikkuivat juuri aukon tapahtumahorisontin ulkopuolella.

Tapahtumahorisontti on raja, jonka sisäpuolelta mikään ei pääse enää pakenemaan, ei edes valo.

"On itse asiassa tyrmistyttävää todeta aineen kiertävän massiivista mustaa aukkoa 30% valonnopeudella", sanoo Max Planck -instituutin Oliver Pfuhl. Hänen mukaansa purkausten huomaaminen aukon ympäriltä oli onnekas yhteensattuma.

Astronomit ovat aiemmin raportoineet kaukaisessa galaksissa suoraan mustaan aukkoon syöksyvästä aineesta.

Nyt tehdyssä havainnossa kaasu kiersi aukkoa niin sanotulla alimmalla vakaalla radalla, eli se ei ollut putoamassa suoraan aukkoon.

Aiheesta lisää ESO (englanniksi)