Tuleva galaksitörmäys voi sysätä aurinkokuntamme ulos Linnunradasta

Suuri Magellanin pilvi saattaa tulevaisuudessa törmätä Linnunrataan. Tapahtuma voi jopa heittää oman Aurinkomme planeettoineen ulos kotigalaksistamme.

Suuri Magellanin pilvi on Linnunrataa kiertävä pieni satelliittigalaksi. Suhteellisen hiljattain on paljastunut, että sillä on pimeää ainetta lähes kaksi kertaa enemmän kuin aiemmin on uskottu.

Löydön myötä tutkijat ovat myös joutuneet päivittämään käsityksensä Suuren Magellanin pilven tulevaisuudesta. Nykytietämyksen perusteella kohde menettää liike-energiaansa niin nopeasti, että se tulee lopulta törmäämään Linnunrataan.

Royal Astronomical Societyn Monthly Notices -lehdessä julkaistun tuoreen tutkimuksen mukaan törmäys voi herättää Linnunradan keskustassa olevan supermassiivisen mustan aukon. Siihen putoava kaasu saattaisi paisuttaa aukon massan jopa kymmenkertaiseksi.

Mustan aukon aktivoituminen ei luultavasti suuremmin vaikuta maapallon elämään. Törmäyksellä on kuitenkin potentiaalia muuttaa aurinkokunnan asemaa Linnunradassa.

"On pieni mahdollisuus, että me emme selviä vahingotta kahden galaksin törmäyksestä. Se voi heittää meidät ulos Linnunradasta [galaksien väliseen] avaruuteen", toteaa Marius Cautun laskennallisen kosmologian instituutista ICC:stä.

Suuren Magellanin pilven ja Linnunradan yhteentörmäys tapahtuu vasta kahden miljardin vuoden sisällä. Tämä on selvästi aiemmin kuin Andromedan galaksin ja Linnunradan törmäys, jonka on ennustettu tapahtuvan noin kahdeksan miljardin vuoden päästä.

Aiheesta julkaistu tutkimus  (englanniksi)