Tuhansista galakseista julkaistiin tarkat kartat

Uusi julkaisu sisältää tietoa miltei 5 000 galaksin rakenteesta ja koostumuksesta. Aineisto auttaa ymmärtämään paremmin galaksien kehitystä.

Kolme vuotta käynnissä ollut MaNGA-havainto-ohjelma kartoittaa galakseja spektroskooppisesti. Mentelmä antaa kohteesta tietoa mittaamalla, kuinka paljon se lähettää valoa eri aallonpituuksilla.

Aiemmin astronomit ovat tyypillisesti hankkineet vain yhden spektrin tutkimastaan galaksista, mutta MaNGA mittaa spektrejä kustakin galaksista sadoista eri kohdista. Tämän niin sanotun tarkennetun spektroskopian avulla galakseja päästään tutkimaan huomattavasti yksityiskohtaisemmin.

"Tarkennettu spektroskopia sallii meidän leikellä galaksin ja tutkia sen sisäistä rakennetta sekä tähtien ja kaasun liikkeitä", sanoo Kevin Bundy Kalifornian yliopistosta. "MaNGA antaa meille tilastollisen voiman lähestyä monia tärkeitä kysymyksiä."

MaNGAn päämääränä on ymmärtää tämän päivän galaksien koko elämänkaari syntymästä aina niiden kuolemaan, kun tähtituotanto loppuu.

Bundy on kollegoineen jo löytänyt MaNGAn aineistosta todisteita siitä, että uusien tähtien synty päättyy galaksien ytimissä pesivän jättimäisen mustan aukon aiheuttaman tuulen vuoksi.

MaNGA-projektin on tarkoitus päättyä vuonna 2020. Silloin noin 10 000 läheistä galaksia on kuvattu.

Aiheesta lisää Kalifornian yliopisto (englanniksi)