Tietokonesimulaatio valottaa ruskeiden kääpiöiden syntytapaa

Kanadalaisten uusi tutkimus kertoo siitä, miten ruskeat kääpiöt mahdollisesti saavat alkunsa. Tietokonesimulaatioihin pohjautuvat tulokset julkaistiin Astrophysical journal -lehdessä.

Irrallaan avaruudessa olevien ruskeiden kääpiöiden on uskottu joko muodostuneen pienistä kaasupilvistä tai syntyneen tähtien ympärillä, joiden vetovoiman piiristä ne olisivat sitten sinkoutuneet avaruuteen. Uusi tutkimus viittaa jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Tutkimusryhmän simulaatioissa tähtiä muodostavassa kaasukiekossa tiivistyy useita kappaleita. Tiivistymien vuorovaikutus painovoiman avulla heittää uloimmat kappaleet yleensä noin 0,8 kilometrin sekuntinopeudella tähtienväliseen avaruuteen.

Mikäli malli on oikea, sillä on suuri merkitys astrofysiikalle. "Merkittävä osuus maailmankaikkeuden massasta saattaa koostua ruskeista kääpiöistä ja ne muodostavat ainakin osan pimeästä massasta", sanoo Shantanu Basu Kanadan Western-yliopistosta.

Mallissa ruskea kääpiö tiivistyy lopulliseen muotoonsa vasta kauan sinkoutumisensa jälkeen. "Myös näkökulma, jonka mukaan ensimmäiset tähdet olivat ainoastaan suurimassaisia, saattaa kaivata korjausta", Basu ennustaa.

Aiheesta lisää University of Western Ontario (englanniksi)