Tähtitieteilijät uskovat löytäneensä elliptisten galaksien pimeät esivanhemmat

ALMA-teleskooppi on paljastanut tähän asti piiloon jääneitä galakseja varhaisesta maailmankaikkeudesta. Yksikään vallalla oleva teoria ei ennustanut, että nuoresta universumista löytyisi näin runsas joukko tähtiä tuottavia, pimeitä ja massiivisia galakseja.

Hubble Ultra Deep Field on yksi avaruuden laajimmin tutkittuja alueita. Vaikka alue kattaa vain pienen palasen taivasta, siitä on löytynyt tuhansittain galakseja.

Millimetriaallonpituudella toimiva ALMA-teleskooppi on hiljattain havainnut 39 himmeää galaksia, joita ei näy Hubble-teleskoopin syvimmässä kuvassa. Näitä galakseja näyttää olevan kymmenen kertaa enemmän kuin Hubblen kuvaamia yhtä massiivisia galakseja, jotka ovat kirkkaita näkyvän valon aallonpituudella.

Tutkijat epäilevät, että nämä ALMAn löytämät himmeät galaksit ovat nykyisten massiivisten elliptisten galaksien esivanhempia. Yllättäen mikään vallalla oleva teoria ei ennustanut, että nuoresta maailmankaikkeudesta löytyisi näin runsas joukko pimeitä ja massiivisia galakseja, jotka tuottavat tähtiä.

ALMA-teleskoopin tulokset haastavatkin kysymään, miten hyvin oikeasti tunnemme varhaisen maailmankaikkeuden galaksikehityksen.

“Aiemmat tutkimukset ovat löytäneet äärimmäisen tehokkaasti tähtiä synnyttäviä galakseja varhaisesta maailmankaikkeudesta, mutta niiden lukumäärä on sangen rajattu", toteaa Tao Wang Tokion yliopistosta.

"Tähtien synty havaitsemissamme pimeissä galakseissa on vähemmän intensiivistä, mutta ne ovat sata kertaa yleisempiä kuin äärimmäiset tähtiryöppygalaksit. On tärkeää tutkia maailmankaikkeutemme historian näin merkittävää osaa ymmärtääksemme galaksien muodostumista."

Aiheesta lisää ALMA (englanniksi)