Tähtitieteilijät paljastivat jättiläismäisten kaasumöykkyjen salaisuuden

Kansainvälinen tutkijaryhmä on saanut selville Lyman-alfa-möykyksi kutsuttujen kohteiden todellisen luonteen. Tähän mennessä ei ollut ymmärretty, mikä on saanut nämä galaksejakin paljon suuremmat kaasupilvet hohtamaan kirkkaina.

Lyman-alfa-möykyt ovat varhaisen maailmankaikkeuden vetykaasupilviä, jotka voivat ulottua satojen tuhansien valovuosien laajuudelle. Nimi viittaa niiden lähettämään, Lyman-alfa-säteilyksi kutsuttuun ultraviolettivaloon.

Nyt tutkijat näkivät yhden tällaisen kohteen ytimessä kaksi suurta galaksia, joissa on käynnissä ympäristöä valaiseva raivoisa tähtienmuodostus. Galaksit sijaitsevat pienempien galaksien parven keskustassa. Havaitun kahden kohteen odotetaan kehittyvän yhdeksi elliptiseksi jättiläisgalaksiksi.

"Kyseessä on massiivisen elliptisen galaksin syntysija, joka tulee jonakin päivänä olemaan jättimäisen galaksijoukon keskusta. Näemme väläyksen galaksin muodostumisesta 11,5 miljardia vuotta sitten", iloitsee tutkimusta johtanut Jim Geach Hertfordshiren yliopistosta.

Lyman-alfa-möykyt tarjoavat tietoa siitä, mitä tapahtui muinaisissa, nuoria galakseja ympäröivissä kaasupilvissä. Niiden kehitystä on hyvin vaikea tutkia, mutta tärkeä ymmärtää.

"Ajattele katuvaloa sumuisena yönä. Näet sumean hohteen, koska valo siroaa pikkuruisista vesipisaroista. Täällä tapahtuu samanlainen ilmiö, paitsi että katuvalo on kiihkeästi tähtiä muodostava galaksi ja sumu on valtava galaksienvälinen kaasupilvi. Galaksit valaisevat ympäristöään", selittää Geach.