Tähtitieteilijät löysivät ennätyksellisen pienen mustan aukon

Hiljattain saksalaiset tutkijat kertoivat havainneensa poikkeuksellisen suuren mustan aukon, jopa 40 miljardin Auringon massaisen jättiläisen. Nyt amerikkalaiset puolestaan uskovat löytäneensä mustien aukkojen toisen ääripään.

Uusimmassa Science-tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa esitellään musta aukko, joka on massaltaan vain 3,3 Auringon kokoinen. Massiivisuudestaan huolimatta aukon halkaisija on ainoastaan 20 kilometriä.

"Olemme mahdollisesti löytäneet ensimmäisen jäsenen uudesta pienimassaisten mustien aukkojen luokasta, josta tähtitieteilijöillä ei ole ollut aiemmin tietoa", toteaa Todd Thompson Ohion osavaltion yliopistosta.

Mustat aukot syntyvät tähtien kuollessa ja romahtaessa kasaan. Jos tuhoutunut tähti olisi ollut hieman pienempi, siitä olisi muodostunut mustan aukon sijaan neutronitähti.

Nyt tutkittu musta aukko on näin ollen pienin mahdollinen musta aukko, joka voi syntyä tähden romahtaessa.

On itse asiassa mahdollista, että kohde olisikin hieman arvioitua kevyempi. Tällöin pienimmän mustan aukon sijaan kyseessä olisi massiivisin tunnettu neutronitähti.