Tähtitieteilijät kartoittivat kuplamaisen Saturnus-sumun

Tutkijat ovat onnistuneet laatimaan poikkeuksellisen tarkan kartan planetaarisen sumun sisäisestä tomusta. Kohteena oli vaaleanpunaisen ja sinisen sävyissä loistava Saturnus-sumu.

Noin 5 000 valovuoden etäisyydellä maapallosta sijaitseva Saturnus-sumu ilmaantuu pimeydestä kuin sarja merkillisen muotoisia kuplia. Kohteen nimi tulee sumun oudosta, Saturnusta muistuttavasta hahmosta.

Saturnus-sumu oli alkujaan pienimassainen tähti, joka laajeni punaiseksi jättiläiseksi elämänsä lopulla. Tuolloin se alkoi vuotaa avaruuteen uloimpia kaasukerroksiaan.

Sumun ytimessä näkyy tuhoon tuomittu tähti, joka on muuttumassa valkoiseksi kääpiöksi

Ymmärtääkseen paremmin kuinka planetaariset sumut muovautuvat tällaisiin erikoisiin muotoihin tähtitieteilijät käyttivät ESOn VLT-teleskooppia kurkistaakseen Saturnus-sumun tomuhuntujen sisäpuolelle.

Tuloksena syntyi ensimmäinen yksityiskohtainen optinen kartta planetaarisen sumun myötä jakautuneesta kaasusta ja tomusta.

Kuva paljastaa monia hienoja rakenteita, mukaan lukien elliptisen sisäkuoren, ulkokuoren ja halon. Se näyttää myös kaksi aikaisemmin kuvattua virtausta. Ne näkyvät sumun pitkän akselin molemmissa päissä ja päättyvät kirkkaisiin kahvamaisiin rakenteisiin.

Tomusta löytyi myös mielenkiintoinen aaltomainen rakenne, jota ei vielä täysin ymmärretä.