Tähtiä ympäröivä timanttipöly ratkaisi 20 vuotta vanhan säteilyarvoituksen

Kolmen nuoren tähtijärjestelmän ympäriltä on löytynyt timanttipölyä. Havainto selittää, miten eräiltä avaruuden alueilta tuleva merkillinen mikroaaltosäteily on syntynyt.

Kahden vuosikymmenen ajan tähtitieteilijät ovat pohtineet, mikä tuottaa tietyn tyyppistä mikroaaltosäteilyä. Säteilylle on jopa annettu nimi AME, joka tulee sanoista anomalous microwave emission eli poikkeava mikroaaltosäteily.

"Vaikka tiesimme, että jonkin tyyppiset hiukkaset ovat vastuussa tästä mikroaaltosäteilystä, tarkka lähde on ollut arvoitus siitä lähtien kun säteily ensimmäistä kertaa havaittiin lähes 20 vuotta sitten", kertoo Jane Greaves Cardiffin yliopistosta.

Nyt ATCA ja Green Bank -teleskoopit tarkastelivat 14 nuorta tähtijärjestelmää. Kolmesta niistä selvästi tuli AME-säteilyä. Järjestelmät poikkesivat myös toisella tavalla kaikista muista tutkimuksen kohteista – niistä nimittäin löytyi nanotimantteja.

Havaitut timantit ovat maailmankaikkeuden pienimmästä päästä. Ne ovat kooltaan satojatuhansia kertoja hiekanjyvää pienempiä. Nanotimanteilla on myös niin sanottu dipolimomentti, jonka ansiosta ne pystyvät pyöriessään tuottamaan säteilyä.

Koska timanttipölyn hiukkaset ovat äärimmäisen pieniä, ne voivat pyöriä erittäin nopeasti. Siksi nanotimanttien synnyttämä säteily osuu mikroaaltojen alueelle.

"Sherlock Holmesin tavoin poistamalla kaikki muut selitykset voimme varmuudella sanoa, että paras kandidaatti, joka pystyy tuottamaan tuottamaan tämän mikroaaltohehkun, ovat nuorten tähtien ympärillä olevat nanotimantit", Greaves toteaa.

Aiheesta lisää Green Bankin observatorio (englanniksi)