Taiteilijan näkemys kaksoistähteä kiertävästä planeetasta. Kuva ESO / L. Calçada

Tähden lähiohitus potkaisi planeetan uudelle radalle – samoin on voinut käydä aurinkokunnassakin

Tutkijat uskovat paljastaneensa todisteita tapahtumaketjusta, jossa tähden lähiohitus heitti planeetan sekä komeettoja uusille kiertoradoille. Oman aurinkokuntamme nuoruudessa.on saattanut tapahtua vastaava mullistus.

Kaukaisen kaksoistähden HD 106906 ympäriltä löytyi muutama vuosi sitten massiivinen planeetta erikoisella kiertoradalla. Lisäksi tähtikaksikkoa kiertävä komeettapilvi on epäsymmetrinen.

Outoudet saivat tutkijat epäilemään, että järjestelmän läheltä on saattanut kulkea kolmas tähti.

Gaia-satelliitin havainnoista tähtitieteilijät kaivoivat esiin 461 mahdollisen ohitustähden tiedot. Sitten he selvittivät, missä tähdet olivat aiemmin kulkeneet. Analyysistä kävi ilmi, että eräs toinen kaksoistähti saattoi käydä kolme miljoonaa vuotta sitten riittävän lähellä muokatakseen HD 106906:n jättiläisplaneetan ja komeettojen ratoja.

"HD 106906:n planeettajärjestelmän tutkiminen on kuin menisi ajassa taaksepäin katsomaan, miten Oortin pilven komeetat muodostuivat oman nuoren Aurinkomme ympärillä", kertoo Paul Kalas Kalifornian yliopistosta.

"Jättiläisplaneettamme potkaisivat lukemattomia komeettoja kauas ulospäin. Osa joutui kokonaan ulosheitetyiksi muuttuen 'Oumuamuan tapaan tähtienvälisiksi kappaleiksi, mutta toisiin vaikuttivat ohittavat tähdet."

Kalasin mukaan ohittavan tähden synnyttämä toinen painovoimapotku on voinut suojata kappaleita, jotka olivat joutumassa ulosheitetyiksi. Kiertoradat saattoivat muuttua vakaammiksi.

"Olemme nyt löytäneet tähdet, jotka ovat voineet antaa HD 106906b -planeetalle ylimääräisen painovoimapotkun. Toisen potkun avulla siitä tuli pitkäikäinen, aivan kuten saattoi käydä hypoteettisen Planeetta yhdeksän kohdalla omassa aurinkokunnassamme."

Aiheesta lisää Kalifornian yliopisto (englanniksi)