Radioaalloilla otetut kuvat 30:stä eri sivultapäin näkyvästä spiraaligalaksista yhdistettynä samaan kokoon skaalattuna. Keskelle on lisätty Hubble-avaruusteleskoopin kuva spiraaligalaksista NGC 5775. Esitys havainnnollistaa, miten valtavan kokoinen galakseja ympäröivä hiukkaspilvi on. Kuva Jayanne English / U. Manitoba / Judith Irwin / Theresa Wiegert / CHANG-ES / NRAO / AUI / NSF / NASA / STScI

Spiraaligalakseja ympäröivät valtavat kosmisten säteiden pilvet

Spiraaligalaksien ympärillä esiintyvät suurienergisten hiukkasten muodostavat halot ovat luultua yleisempiä.

Hiukkasia ohjaa galaksien magneettikenttä. VLA-radio-observatoriota hyödyntänyt uusi kansainvälinen tutkimus keskittyi 35:en sivultapäin näkyvään spiraaligalaksiin.

"Tiesimme ennestään, että joillakin spiraaligalakseilla on hiukkashaloja, mutta päivitetyn VLAn täysi havaintoteho ja kuvantamistekniikat paljastivat niiden olevan paljon yleisempiä kuin mitä luulimme", kuvailee Judith Irwin Queen's Universitystä Kanadasta.

Suurienergisiä hiukkasia, jotka ovat protoneita ja atomiytimiä, kutsutaan kosmisiksi säteiksi. Ne kykenevät läpäisemään ainetta tehokkaasti ja niiden todennäköisin lähde ovat supernovat. Koska hiukkaset ovat varautuneita, galaksien magneettikentät ohjaavat niiden ratoja.

Hiukkasten emittoimien heikkojen radiosignaalien havainnointi mahdollistaa pilvimäisten halojen havainnoinnin. Suurin osa havaittavasta säteilystä tulee spiraaligalaksin litteän kiekon alueelta. Hiukkasten pilvi sen sijaan ulottuu kauas kiekon tason ylä- ja alapuolelle, kuten oheinen yhdistelmäkuva osoittaa.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)