Perseuksen galaksijoukosta löytyi jättiläismäinen aalto

Tähtitieteilijöiden mukaan Perseuksen galaksijoukossa näkyvä poikkeava yksityiskohta on giganttinen kuuman kaasun aalto. Sen uskotaan syntyneen pienemmän galaksijoukon lähiohituksessa.

Linnunratamme läpimittaa kaksi kertaa suurempi muodostuma tuli esiin Chandra-röntgensatelliitin kuvista.

"Perseus on yksi kaikkein massiivisimpia läheisiä klustereita ja kirkkain röngensäteilyssä, ja Chandra näytti meille vertaansa vailla olevia yksityiskohtia", sanoo tutkimusta johtanut Stephen Walker Nasasta.

Muodostuman syy ei ollut aluksi selvillä. Mustat aukot voivat puhaltaa kuplia kaasuun, mutta koska kuvio ei säteillyt radiotaajuuksilla, tämä selitys ei toiminut.

Vertailu galaksiryhmistä tehtyihin simulaatiohin toi ratkaisun. Yhdessä simulaatiossa ohikulkeva galaksijoukko häiritsee suurempaa galaksijoukkoa niin, että sen kaasu alkaa pyörimään spiraalimaisesti kuin kahvikupissa kiertävä kerma.

Noin 2,5 miljardia vuotta kohtaamisen jälkeen kaasu oli simulaatiossa noussut 500 000 valovuoden päähän joukon keskuksesta, jolloin siinä velloo aaltoja satoja miljoonien vuosien ajan. Tutkijat uskovat, että heidän havaitsemansa kuvio on syntynyt tällä tavalla.

Galaksijoukot ovat maailmankaikkeuden suurimpia painovoiman kahlitsemia rakenteita. Perseuksen joukko on läpimitaltaan noin 11 miljoonaa valovuotta ja sijaitsee meistä 240 miljoonan valovuoden päässä.