Nuoren tähden purkaus paljasti orgaanisia molekyylejä sen ympäriltä

Äkillinen purkaus on haihduttanut jäätä laajalta alueelta nuoren tähden aineskiekosta. Samalla tutkijat pääsivät selvittämään jäässä olevien molekyylien koostumusta.

Nuorten tähtien aineskiekoissa on lumiraja, jonka tuolla puolen haihtuvat aineet esiintyvät jäämuodossa.

Normaalitilanteessa lumiraja alkaa muutaman astronomisen yksikön eli Maa–Aurinko-etäisyyden päässä tähdestä. Purkautuvien tähtien ympärillä lumiraja vetäytyy kuitenkin lähes kymmenen kertaa kauemmaksi.

"Nykyisillä teleskoopeilla on vaikea kuvata kiekkoa, jonka mittakaava on muutamia astronomisia yksikköjä, mutta purkautuvan tähden ympärillä jää sulaa laajemmalta alueelta ja on helpompaa nähdä molekyylien jakauma", sanoo Jeong-Eun Lee Kyung Heen yliopistosta.

Tutkijat ovat nyt kyenneet havaitsemaan ALMA-teleskoopilla V833 Ori -tähden kiekon tavallisesti jäässä olevia aineita, kun sen purkaus haihdutti jään kaukana tähdestä.

Kiekosta löytyi useita orgaanisia molekyylejä, kuten metanolia, asetaldehydiä ja asetonia. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun asetonia havaittiin kiekon planeettoja muodostavalla alueella.

"Koska kiviset ja jäiset planeetat koostuvat kiinteästä aineesta, sen kemiallinen koostumus kiekoissa on erityisen tärkeää. Tähden purkaus on ainutlaatuinen mahdollisuus tutkia tuoreeltaan haihtuvia aineita ja siten kiinteiden aineiden koostumusta", sanoo Yuri Aikawa Tokion yliopistosta.

Aiheesta lisää ALMA (englanniksi)