Nopeat radiopurkaukset syntyvät erittäin voimakkaissa magneettikentissä

Uudet havainnot toistuvasta radiopurkauksesta kertovat sen syntyvän hyvin kuumassa paikassa, jossa on hyvin vahva magneettikenttä. On kuitenkin yhä hämärän peitossa, millainen astronominen kohde purkauksia aiheuttaa.

Kymmenen vuotta sitten löydetyt lyhyet, vain muutamia millisekunteja kestävät voimakkaat radiopurkaukset ovat pysyneet tutkijoille arvoituksena. Alun perin on ehdotettu, että kyse voisi olla neutronitähtien yhtymisestä mustaksi aukoksi.

Vuonna 2012 löydettiin kuitenkin nopea radiopurkauslähde, joka toistui. Oli selvää, että selitykseksi tarvittiin jotakin, joka ei tuhoudu prosessin aikana.

Science-lehdessä kerrotaan tutkijoiden havainneen Arecibon teleskoopilla tätä toistuvaa nopeaa radiopurkausta nimeltä FBR 121102. Se on peräisin pienestä galaksista 3 miljardin valovuoden päästä.

Tähtitieteilijät huomasivat, että purkauksen polarisaatio, eli suunta jossa radioaallot värähtelevät, muuttui nopeasti ja epäsäännöllisesti.

Tämä viittaa siihen, että purkausten syntypaikassa on erittäin kuumaa ja erittäin vahva magneettikenttä. Tällaiset olosuhteet toteutuvat esimerkiksi massiivisen mustan aukon ympäristössä. Purkausten lyhyys taas antaa ymmärtää, että kohde on pieni, mahdollisesti neutronitähti.

Kyse voisi tutkijoiden mukaan olla mustaa aukkoa kiertävästä neutronitähdestä. Toisaalta on muitakin malleja, jotka voivat selittää havaitun käytöksen, kuten magnetisoituneet kaasupilvet ja supernovan jäänteet.

Mistä tahansa nopeissa radiopurkauksissa onkaan kyse, olosuhteet niiden syntypaikalla ovat äärimmäiset.

Aiheesta lisää Science (englanniksi)