Nopean radiopurkauksen kotigalaksi saatiin selville

Nopeat radiopurkaukset ovat merkillisiä ilmiöitä, joiden lähde on onnistuttu tunnistamaan vain yhdessä tapauksessa. Nyt tutkijat sanovat päässeensä toisenkin tapauksen syntysijan jäljille.

Vain millisekuntien mittaiset nopeat radiopurkaukset ovat arvoituksellisia ilmiöitä. Syntymekanismien spekulaatiot ulottuvat romahtavista tähdenjäänteistä suprajohtaviin kosmisiin säikeisiin.

Lähes yhtä epäsevää kuin näiden erittäin suurienergisten purkausten synty on, millaisista galakseista ne tulevat. Tähän mennessä vain yhden nopean radiopurkauksen lähde on onnistuttu paikantamaan. Toistuva purkaus FRB 121102 tulee galaksista, joka sijaitsee kolmen miljardin valovuoden päässä meistä.

Uudessa tutkimuksessa astronomit kertovat kyenneensä kohdentamaan toisen nopean radiopurkauksen todennäköisen syntysijan. Viime vuonna havaittu ainutkertainen purkaus FRB 171020 näyttää saapuneen vain 120 miljoonan valovuoden etäisyydellä sijaitsevasta galaksista ESO 601–G036.

Aiemmin tunnetun FRB 121102:n galaksista tulee myös jatkuvaa radiosäteilyä. Siksi jotkut tutkijat ovat ehdottaneet, että muutkin tämäntyyppiset lähteet saattaisivat olla hyviä paikkoja havaita nopeita radiopurkauksia. FRB 171020:n oletetusta kotigalaksista radiosäteilyä ei kuitenkaan tule, eikä myöskään lähistön muista galakseista.

On mahdollista, että niin nopeiden radiopurkausten synty kuin niiden kotimaailmat ovat vaihtelevia. Noin 60 tunnetun purkauksen joukossa FBR 121102 on ainoa, joka toistuu. Muut ovat olleet kertaluontoisia välähdyksiä.

Aiheesta lisää AAS Nova (englanniksi)