Nopea radiopurkaus paikannettiin sen kotigalaksiin

Nopeiden radiopurkausten paikantamisen menestys jatkuu. Nyt on kolmannen kerran onnistuttu paikantamaan purkauksen kotigalaksi.

Nopeat radiopurkaukset ovat noin tuhanneosasekunnin kestäviä kosmisia räjähdyksiä, joissa vapautuu valtava määrä energiaa. Ilmiön syntymekanismi on tuntematon, mutta uudet paikannukset voivat lopulta johtaa purkausten arvoituksen selviämiseen.

Tuorein paikannettu nopea radiopurkaus FBR 190523 tapahtui viime toukokuun 23. päivänä. Owens Valley Radio Observatoryn havaitseman purkauksen jäljet johtivat Linnunradan kaltaiseen galaksiin, joka sijaitsee meistä 7,9 miljardin valovuoden päässä.

Kaikkiaan nopeita radiopurkauksia on havaittu noin 85 kappaletta. Kahta uusiutuvaa purkausta lukuun ottamatta ne ovat olleet kertaluontoisia tapahtumia. Näistä toisen syntygalaksi on tunnistettu ja äskettäin paljastettiin myös viime vuonna tapahtuneen yksittäisen purkauksen koti.

Vaikka purkausten syntymekanismi on edelleen tuntematon, spekulaatiot ovat painottuneet magnetaareihin, jotka ovat voimakkaasti magnetisoituneita neutronitähtiä. Ensimmäisen paikannetun radiopurkauksen voimakkaasti tähtiä muodostava kotigalaksi on suotuisa paikka magnetaarien synnylle.

Nyt paikannetut kaksi viimeistä purkausta ovat kuitenkin rauhallisista galakseista, mikä saattaa pakottaa teoreetikot suuntaamaan katseensa muualle. "Jokainen galaksi, jopa Linnunratamme kaltainen perusgalaksi voi tuottaa nopeita radiopurkauksia", sanoo Vikram Ravi Caltechista.

Aiheesta lisää Caltech (englanniksi)