Neutronitähtikolari synnytti supernopean ainesuihkun

Radioteleskoopeilla tehdyt havainnot vahvistavat, että vuosi sitten havaittu neutronitähtien yhdistyminen tuotti lähes valon nopeudella liikkuvan hiukkassuihkun. Tämä tukee teoriaa, jonka mukaan yhdistymiset saavat aikaan gammavälähdyksiä.

Elokuussa 2017 alun perin painovoima-aalloilla havaittu neutronitähtikolari on siitä pitäen ollut useiden eri teleskooppien syynissä.

Yksi tärkeä kysymys oli, muodostuiko tapahtumasta tähtienväliseen avaruuteen ampuva kapea hiukkassuihku. Niitä tarvitaan selittämään gammavälähdykset, joita teorioiden mukaan syntyy neutronitähtikolareista.

Käytettyään kolmea radioteleskooppia tähtitieteilijät uskovat nyt tietävänsä vastauksen. He havaitsivat nopeasti etenevän radiosäteilyalueen, jonka vain hiukkassuihku voi selittää.

”Me mittasimme näennäisen liikkeen, joka on neljä kertaa valoa nopeampi. Tämä illuusio syntyy, kun suihku osoittaa lähes Maata kohti ja siinä oleva aines liikkuu melkein valon nopeudella”, sanoo Kunal Mooley National Radio Astronomy Observatorysta.

Analyysien perustella keila on korkeintaan viiden asteen laajuinen ja osoittaa meistä sivuun 20 asteen kulmassa.

Nopeasti liikkuvan hiukkassuihkun havainto vahvistaa merkittävästi yhteyttä neutronitähtikolareiden ja lyhytaikaisten gammapurkausten välillä, sanovat tutkijat.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)