Mustat aukot todellakin kontrolloivat galaksien kehitystä

Uusi tutkimus vahvistaa pitkään ounastellun seikan. Galaksin keskustassa oleva musta aukko määrää, kuinka nopeasti galaksin tähtituotanto hiipuu.

Nuoret galaksit tuottavat nopealla tahdilla uusia tähtiä, mutta galaksin ikääntyessä tähtituotanto vähenee.

Syyllisiä kehitykseen ovat galaksien keskustoissa sijaitsevat supermassiiviset mustat aukot. Ne hiljentävät tähtituotannon kuumentamalla ja karkottamalla pois kaasun, joka muuten tiivistyisi tähdiksi.

Vaikka tutkijat ovat epäilleet tätä jo vuosikymmenien ajan, varsinaiset havaintotodisteet supermassiivisten mustien aukkojen ja tähtien muodostumisen välisestä yhteydestä ovat puuttuneet.

"Olemme käyttäneet tätä takaisinkytkentämekanismia saadaksemme simulaatiomme toimimaan ilman, että oikeasti tietäisimme, miten se tapahtuu", toteaa Jean Brodie Kalifornian yliopistosta.

Nyt tutkijat ottivat joukon massiivisia galakseja, joiden supermassiivisen mustan aukon massa tunnettiin entuudestaan. Tämän jälkeen he selvittivät, miten paljon tähtiä kussakin galaksissa muodostuu.

Kun galakseja verrattiin toisiinsa, tähtien muodostumisnopeuden havaittiin riippuvan niiden keskustassa sijaitsevan mustan aukon massasta. Se ei kuitenkaan riippunut galaksin muodosta, koosta tai muista ominaisuuksista.

"Tämä on ensimmäinen suora havaintotodiste, missä näemme mustan aukon vaikutuksen galaksin tähtien muodostumishistoriaan", Brodie kertoo.

Aiheesta lisää Kalifornian yliopisto (englanniksi)