Mustan aukon ahmimiskyky osoittautui eri suuruiseksi eri galakseissa

Tähtitieteilijöiden pitkään hellimä käsitys aktiivisten galaksien samankaltaisuudesta on menossa uusiksi. Naturessa julkaistavan tutkimuksen mukaan niiden ytimissä olevat mustat aukot ruokailevat eri nopeudella.

Aktiiviset galaksit jakautuvat kirkkautensa puolesta kahteen eri päätyyppiin, tyypin I ja tyypin II -galakseihin.

Tähän asti on uskottu, että molemmat joukot koostuvat samanlaisista galakseista, mutta näemme ne maapallolta käsin katsottaessa eri kulmista. Koska tutkimme tyypin I -galaksiytimiä ylhäältä päin ja tyypin II ytimiä sivulta päin, ne näyttävät kaukoputkissa erilaisilta kohteilta.

Huomenna Nature-tiedelehdessä julkaistavan tutkimuksen mukaan ero ei kuitenkaan ole vain näkökulmassa. Kyseiset kaksi galaksijoukkoa todella ovat pohjimmiltaan erilaisia.

Tutkijat huomasivat, että tyypin I galakseissa sijaitsevat mustat aukot ahmivat materiaa ja säteilivät energiaa paljon nopeammin kuin tyypin II galaksien aukot. Tämä lopputulos ei riippunut siitä, mistä suunnasta katsomme aktiivisen galaksin ydintä.

"Tuloksemme perusteella tämä liittyy siihen, miten paljon pölyä on lähellä keskustan mustaa aukkoa", toteaa Richard Mushotzky Marylandin yliopistosta. “Tyypin II galakseissa on paljon enemmän pölyä mustan aukon lähellä. Tämä pöly painautuu kaasua vasten, kun se putoaa mustaan aukkoon."

Aktiiviset galaksit ovat poikkeuksellisia kohteita, sillä niiden ydin voi säteillä kirkkaammin kuin tuhat tavallista galaksia. Valtava kirkkaus johtuu galaksien keskustassa lymyävästä mustasta aukosta, jolla saattaa olla massaa jopa miljardin Auringon verran.

Aiheesta lisää Marylandin yliopisto (englanniksi)