Massiivinen tähti pakenee huimalla nopeudella galaksimme kiekosta

Valtavan liike-energian saaneen tähden alkuperä on varmistunut. Havainto saattaa johtaa entuudestaan tuntemattoman keskiraskaan mustan aukon luokse.

Tutkijat ovat löytäneet massiivisen tähden, joka pakenee nopealla vauhdilla galaksistamme. Kaikkien yllätykseksi tähti näyttää tulevan Linnunradan kiekosta eikä galaksimme keskustasta.

"Tämä muuttaa dramaattisesti näkemystämme nopeasti liikkuvien tähtien alkuperästä", toteaa Monica Valluri Michiganin yliopistosta.

Keskimäärin Linnunradan tähdet kulkevat reilun 200 kilometrin sekuntinopeudella. Nyt tutkittu kohde kuitenkin kyntää avaruutta 500 kilometrin sekuntinopeudella, joten sen on täytynyt saada jostain todella paljon lisäenergiaa.

Linnunradan keskustassa on supermassiivinen musta aukko, joka painovoimallaan pystyisi heittämään tähtiä näin huimiin nopeuksiin. Siksi tähtitieteilijät ovatkin uskoneet, että useimmat nopeasti liikkuvat tähdet ovat saaneet vauhtinsa galaksimme keskustassa.

Nyt havaittu kohde ei kuitenkaan tullut galaksimme keskustasta vaan Linnunradan tähtikiekosta.

Tutkijat uskovatkin, että tapahtumien taustalla on niin sanottu keskiraskas musta aukko. Tällaisen löytyminen Linnunradan tähtikiekosta olisi merkittävä saavutus.

Aiheesta lisää Michiganin yliopisto (englanniksi)