Massiivinen musta aukko voi vaeltaa kääpiögalaksin reunamilla

Tutkijat ovat havainneet, että kääpiögalaksien massiiviset mustat aukot eivät välttämättä sijaitse galaksin keskustassa. Syynä ovat todennäköisesti aiemmat törmäykset toisten galaksien kanssa.

Galaksien ytimissä jököttää normaalisti supermassiivinen musta aukko tiukasti paikallaan. Kääpiögalakseissa massiivinen musta aukko kuitenkin voi löytyä kuljeksimasta galaksin reunoilla.

Tutkijat käyttivät VLA-teleskooppia kuvatakseen 111 kääpiögalaksia, jotka ovat massaltaan alle sadasosa Linnunradasta.

Havainnot paljastivat vahvoja merkkejä siitä, että niistä kolmellatoista on hyvin todennäköisesti suuri, keskimäärin noin 400 000 Auringon massainen musta aukko. Edelleen ilmeni, että puolessa näistä tapauksista se ei sijaitse galaksin keskustassa.

"Tämä työ on opettanut meitä laajentamaan massiivisten mustien aukkojen etsintää kääpiögalakseissa niiden keskustojen ulkopuolelle", sanoo Amy Reines Montanan osavaltion yliopistosta.

Löytö viittaa siihen, että galaksit ovat historiansa aikana todennäköisesti yhdistyneet muiden galaksien kanssa. Tietokonesimulaatioiden perusteella noin puolet massiivisista mustista aukoista kääpiögalakseissa pitäisi löytyä vaeltelemasta galaksin reunoilta.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)