Magellanin pilvien muinainen törmäys varmistui

Tähtitieteilijät ovat vahvistaneet, että Linnunradan naapurigalaksit eivät ole vain tehneet lähiohitusta vaan törmänneet toisiinsa. Törmäys tapahtui muutama sata miljoonaa vuotta sitten.

Amerikkalaiset tutkijat ovat havainneet, että Pienen Magellanin pilven yksi kulma liikkuu eri suuntaan kuin muu galaksi.

Kyseessä on ensimmäinen yksiselitteinen todiste siitä, että Pieni ja Suuri Magellanin pilvi ovat aikoinaan törmänneet keskenään.

Simulaatioiden perusteella suora törmäys olisi saanut tähdet liikkumaan kohti Suurta Magellanin pilveä. Galaksien lähiohitus taas olisi saanut samat tähdet liikkumaan vastakkaiseen suuntaan.

Koska nyt tutkitut tähdet ovat liikkeessä Suuren Magellanin pilven suuntaan, oli kyseessä siis todellinen galaksien törmäys.

Arvion mukaan kolari tapahtui muutama sata miljoonaa vuotta sitten.

Linnunrataa kiertävät Pieni ja Suuri Magellanin pilvi ovat galaksimme lähimmät naapurit. Tutkimus tehtiin käyttämällä Gaia-teleskoopin erittäin tarkkoja havaintoja tähtien liikkeistä.

"Kaikki rakastavat ihmeellisiä kuvia galakseista ja sumuista, jotka ovat erittäin kaukana", selittää Dorigo Jones Michiganin yliopistosta.

"Pieni Magellanin pilvi on kuitenkin niin lähellä, että pystymme näkemään sen kauneuden yötaivaalla pelkällä paljaalla silmällä. Tämä fakta yhdessä Gaia-teleskoopin havaintojen kanssa mahdollisti sen, että pystyimme analysoimaan tähtien monimutkaista liikettä Pienessä Magellanin pilvessä ja jopa päättelemään, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet sen evoluutioon."

Aiheesta lisää Michiganin yliopisto (englanniksi)