Kuvan suuri ja pieni Magellanin pilvi ovat helpoimmin näkyvät galaksit maapallolle. Nyt löydettyjä galakseja ei näkyvässä valossa voi edes havaita, vaan ainoastaan radiotaajuuksilla Linnunradan pölyn läpi. Kuva ESO

Linnunradan takaa löytyi lähes tuhat galaksia

Radioteleskoopeilla tehdyissä kartoituksissa on löydetty 883 aiemmin tuntematonta galaksia Linnunradan pölykiekon takaa. Galaksit sijaitsevat noin 250 miljoonan valovuoden etäisyydellä meistä.

"Linnunrata on tietenkin erittäin kaunis ja kiinnostava tutkimuskohde, mutta se peittää näkymän kaukaisempiin galakseihin takanaan", kuvailee Lister Staveley-Smith ICRAR-keskuksesta.

Tutkijat kertovat, että kartoituksessa löydetyt uudet galaksit voivat osittain ratkaista suurena attraktorina tunnetun ongelman.

Muita galakseja puoleensa vetävä massa selittäisi, miksi galaktisen mittakaavan ainejakauma näyttää Linnunradan lähistöllä poikkeavan tähän asti kartoitettujen kohteiden perusteella ennustetusta. Kartoittamattomaksi massaksi oli arvioitu karkeasti miljoona miljardia auringonmassaa.

Uutta kartoitusta esitellään myös animaation avulla.

Löydöt mahdollisti uudenlainen ilmaisin, joka pystyy havaitsemaan aiempaa paremmin Linnunradan pölykiekon läpi. Ilmaisin on asennettu Parkesin 64-metriseen radioteleskooppiin, joka sijaitsee Australiassa.

Radioteleskooppi itsessään on ollut käytössä jo vuodesta 1961. Se on saanut kuuluisuutta esimerkiksi Apollo-kuulentojen tiedonsiirrosta kertovassa "The Dish" -elokuvassa.

Aiheesta lisää ICRAR (englanniksi)