Linnunradan jättiläismäinen musta aukko sinkosi tähden kohti galaksienvälistä avaruutta

Tutkijat ovat löytäneet tähden, joka on joutunut galaksimme supermassiivisen mustan aukon riepottelemaksi. Nyt tähti kyntää avaruutta niin suurella nopeudella, että se tulee lentämään ulos galaksistamme.

Avaruudesta on paljastunut tähti, joka lentää huimalla nopeudella kohti Linnunradan laitaa. S5-HVS1-niminen kohde kiitää jopa kymmenen kertaa nopeammin kuin useimmat muut Linnunradan tähdet.

"Löydetyn tähden nopeus on niin suuri, että se tulee väistämättä poistumaan galaksistamme eikä koskaan palaa", toteaa Douglas Boubert Oxfordin yliopistosta.

Koska S5-HVS1 sijaitsee kosmologisesti katsottuna suhteellisen lähellä maapalloa, vain 29 000 valovuoden päässä, se tarjoaa erittäin hyvän mahdollisuuden tutkia ultranopeita tähtiä.

Tämän ansiosta tutkijat pystyivät myös jäljittämään tähden reitin Linnunradan keskustaan. Siellä sijaitsee useamman miljoonan Auringon massainen musta aukko.

"Tämä on superjännittävää, sillä olemme pitkään epäilleet, että mustat aukot voivat kiihdyttää tähtiä suuriin nopeuksiin. Meillä ei kuitenkaan ole koskaan ollut yksiselitteistä yhteyttä tällaisen tähden ja galaksin keskustan välillä", kertoo Sergei Koposov Carnegie Mellonin yliopistosta.

"Uskomme, että musta aukko sinkosi tähden tuhansien kilometrien sekuntinopeudella noin viisi miljoonaan vuotta sitten. Tämä tapahtui, kun ihmisten esivanhemmat olivat juuri oppimassa kävelemään kahdella jalalla."

Aiheesta lisää ANU (englanniksi)