Kuolleet planeetat voivat lähettää radioaaltoja jopa miljardin vuoden ajan

Tuoreen tutkimuksen mukaan valkoisia kääpiötähtiä kiertävät planeettaytimet voivat selviytyä vielä hyvin pitkään sen jälkeen kun ne ovat menettäneet kaasukehänsä. Niiden lähettämiä radioaaltoja on myös mahdollista havaita maapallolta.

Tähden kuollessa se voi muuttua niin sanotuksi valkoiseksi kääpiöksi ja repiä pois ympärillä olevien planeettojen kaasukerrokset. Royal Astronomical Societyn Monthly Notices -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa on selvitetty, miten pitkään tällaiset planeettaytimet voivat säilyä.

Tietokonemallinnusten perusteella ytimet voivat selvitä yli 100 miljoonaa vuotta, mahdollisesti jopa miljardin vuoden ajan.

Monilla valkoisilla kääpiöillä on voimakas magneettikenttä, kun taas sitä kiertävä planeettaydin voi metallisuutensa takia toimia johtimena. Tämän ansiosta järjestelmä voi lähettää koko tämän ajan radioaaltoja.

Tähtitieteilijät suunnittelevatkin metsästävänsä eksoplaneettojen ytimiä havaitsemalla niiden tuottamaa radiosäteilyä. Warwickin yliopiston tutkijat ovat jo listanneet parhaat kohteet etsintää varten.

"Tällainen ydin voisi tarjota vilkaisun omaan kaukaiseen tulevaisuuteemme ja siihen, miten aurinkokunta tulee lopulta kehittymään", kertoo Dimitri Veras Warwickin yliopistosta.

Aiheesta lisää Warwickin yliopisto (englanniksi)