Kuolevaa jättiläistähteä ympäröi spiraalikuvio

ALMA-teleskooppi on ottanut valokuvan, jossa näkyy punaista jättiläistähteä saartava spiraalikuvio. Se on syntynyt kaasusta, jota tähti puhaltaa avaruuteen elämänsä loppumetreillä.

"Näemme näissä havainnoissa erinomaisella tarkkuudella kuolevan punaisen jättiläistähden viimeisen teon, kun se karistaa valtaosan kaasustaan voimakkaaseen ulospäin virtaavaan tuuleen", sanoo Mark Morris Kalifornian Los Angelesin yliopistosta.

Ehtoopuolen tähti on 3 400 valovuoden päässä sijaitsevan LL Pegasi -nimisen kaksoissysteemin toinen osapuoli. Astronomien ajamien tietokonesimulaatioiden perusteella syynä kaasun spiraalimuotoon on tähden voimakkaasti elliptinen rata.

"Tämän liikeradan vuoksi kylmä molekulaarinen kaasu, joka muodostaa tähdestä puhaltavan tuulen, virtaa ulospäin kuin pyörivän sadettimen lähettämänä", Morris sanoo.

Fyysikkojen mukaan spiraalin pitkät haarat sisältävät viitteitä kaksoistähtijärjestelmän keskinäisestä dynamiikasta yli 5 000 vuoden ajalta.

"Tämä epätavallinen järjestelmä auttaa ymmärtämään, kuinka tällaiset systeemit kehittyvät ajan myötä, kun tähti menettää suurimman osan massastaan", kertoo Morris.

Aiheesta lisää UCLA (englanniksi)