Kosmoksen rauhallisilta takamailta löytyi muinaisia ultrakompakteja galakseja

Astronomit ovat etsineet taivaalta massiivisia pienikokoisia galakseja. Osa galakseista sijaitsee tutkijoiden yllätykseksi rauhallisessa osassa universumia.

Massiiviset ultrakompaktit galaksit sisältävät useita kertoja enemmän tähtiä kuin Linnunrata, mutta tähdet on pakattu huomattavasti pienempään tilaan.

Ymmärtääkseen näitä vaatimattomia raskassarjalaisia paremmin, tutkijat seuloivat taivasta etsiäkseen niitä lisää.

Saaliina oli 29 galaksia, joista seitsemän on säilynyt alkukantaisina. Ne eivät ole kolaroineet muiden galaksien kanssa yli 10 miljardiin vuoteen.

Kuinka galaksit ovat voineet välttää vuorovaikutuksen muiden galaksien kanssa, on selkeää vastausta vailla. Vallitsevan käsityksen mukaan näin voi tapahtua ylikansoitetuissa galaksijoukoissa.

Selitys kuulostaa intuition vastaiselta. Tiheissä joukoissa galaksien nopeudet ovat kuitenkin niin suuria, etteivät ne toisiaan ohittaessaan ehdi vuorovaikuttaa merkittävästi.

Niinpä fyysikoille tuli yllätyksenä, että osa näistä alkukantaisista galakseista viettää erakkoelämää universumin alueilla, joissa on vähän muita galakseja. Tutkimukseen osallistuneen Lissabonin yliopiston Fernando Buitragon mukaan tätä on hyvin hankala selittää.

Ymmärtääkseen paremmin näiden poikkeustapausten menneisyyttä, Buitrago haluaa kollegoineen seuraavaksi suunnata niitä kohti tehokkaampia teleskooppeja.

Aiheesta lisää Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço (englanniksi)