Kosminen rauta syntyi ensimmäisissä galakseissa

Rautaa oli levinnyt tasaisesti avaruuteen jo ennen galaksien kerääntymistä ryhmiin. Alkuaine puhaltui sinne galakseista, joissa oli paljon supernovaräjähdyksiä ja aktiivisia mustia aukkoja.

Kansainvälinen tutkijaryhmä analysoi Suzaku-satelliitin aineistosta kymmenen meitä lähellä olevan galaksiryhmän ympärillä olevaa kaasua. Havainnot osoittivat, että alkuaineiden pitoisuus oli suurinpiirtein sama kaikkialla.

Tulos vahvistaa aiemmat viitteet siitä, että suurin osa universumin raudasta oli syntynyt ja levinnyt läpi avaruuden yli 10 miljardia vuotta sitten eli ennen galaksien ryhmittymistä.

Alkuräjähdyksessä syntyi vetyä, heliumia ja vähäisiä määriä litiumia. Kaikki muut alkuaineet taottiin tähtien sisällä ja ne ovat vapautuneet tähtien räjähtäessä supernovina.

"Jos nämä alkuaineet olisi tuotettu astronomisesti ajatellen lähiaikoina, odottaisimme raudan pitoisuuden olevan erilainen galaksiryhmästä toiseen", sanoo Ondrej Urban Stanfordin yliopistosta. "Se että rauta on levinnyt niin tasaisesti, viittaa siihen, että sen synnytti ensimmäiset alkuräjähdyksen jälkeen muodostuneet tähdet ja galaksit."

Stanfordin yliopiston Norbert Wernerin mukaan galaksiklustereiden väliin yhtenäisesti levinnyt rauta tarkoitaa myös, että supernovat ja materiaa kerryttävien mustien aukkojen ainesuihkut kykenivät sekoittamaan alkuaineet läpikotaisin kautta kosmoksen.

Aiheesta lisää phys.org (englanniksi)