Kertaluontoisen nopean radiopurkauksen sijanti saatiin määritettyä

Tutkijat ovat ensimmäistä kertaa onnistuneet paikantamaan ei-toistuvan nopean radiopurkauksen syntysijan. Samalla tämä on vasta toinen purkaus, jonka sijainti on saatu määritettyä.

Viime vuoden syyskuun 24. päivänä tapahtuneen purkauksen paikantaminen onnistui uuden menetelmän avulla. Siinä Australian ASKAP-radioteleskooppiverkoston dataa käytiin hyvin nopeasti läpi ennen kuin se päällekirjoitettiin automaattisesti 3 sekunnin viiveellä.

"Näin tarkistimme noin miljardi mittausta joka sekunti ja yritimme löytää yhden, joka sisälsi nopean radiopurkauksen", sanoo Keith Bannister CSIROsta.

Koska havaitun purkauksen radioaalto saapui ASKAPin jokaiseen 36 antenniin hiukan eri aikaan, tämä salli määrittämään purkauksen sijainnin. Kolmea suurta optista teleskooppia käytettiin sitten galaksin jatkohavaintoihin.

Purkauksen lähteeksi osoittautui 3,6 miljardin valovuoden päässä olevan Linnunradan kokoluokan galaksin reuna-alue. Galaksi koostuu vanhoista tähdistä. Tämä poikkeaa ensimmäisen paikannetun, toistuvaluonteisen ja nopean radiopurkauksen nuorekkaasta kotigalaksista.

Swinburnen teknologisen yliopiston Adam Dellerin mukaan tämä viittaa siihen, että nopeat radiopurkaukset voivat muodostua monenlaisissa ympäristöissä. Vaihtoehtoisesti ainutkertaiset purkaukset ovat erilaisia toistuviin nähden.

Nopeat radiopurkaukset ovat välähdyksenomaisia tapahtumia, joissa voi vapautua yhtä paljon energiaa millisekunnissa kuin mitä Aurinko säteilee 80 vuodessa. Niiden synnylle ei ole yleisesti hyväksyttyä teoriaa.

Aiheesta lisää CSIRO (englanniksi)