Kaikkien aikojen suurin astronominen datapaketti julkaistiin

Pan-STARRS1-kartoituksen toinen julkaisu sisältää yli kolme miljardia kohdetta. Runsas aineisto tarjoaa tähtitieteilijöille tutkittavaa vuosiksi eteenpäin.

Tammikuun 28. päivä julkaistuun aineistoon kuuluu miljoonia kuvia ja luetteloita, jotka sisältävät tarkkoja mittauksia tähdistä, galakseista ja liikkuvista kohteista.

Julkaisussa on yli 1,6 petatavua dataa, mikä vastaa 30 000 -kertaisesti koko Wikipedian tekstisisältöä.

"Tähtitieteilijäyhteisö kykenee nyt kaivautumaan syvälle, louhimaan dataa ja löytämään sieltä astronomisia aarteita, joita emme pysty edes kuvittelemaan", Heather Flewelling Havaijin astronomisesta instituutista.

Pan-STARRS1:n aiempiin löytöihin kuuluu tähtienvälisestä avaruudesta aurinkokuntaamme vierailulle saapunut 'Oumuamua-pienkappale.

Se on havainnut myös tähtensä jättäneitä yksinäisiä planeettoja, kartoittanut galaksimme pölyä ja löytänyt uusia tähtivirtoja. Kartoitus on paljastanut myös uudentyyppisiä räjähtäviä tähtiä ja kaukaisia kvasaareja nuoressa universumissa.

Pan-STARRS-observatorio sijaitsee Havaijilla. Siihen kuuluu 1,8-metrinen kaukoputki ja 1,4 miljardin pikselin digitaalinen kamera. Neljän vuoden kartoituksen aikana taivas kuvattiin kaksitoista kertaa viittä filtteriä käyttäen.

Aiheesta lisää HubbleSite (englanniksi)