Joutsenen musta aukko pyörii yli 800 kierrosta sekunnissa

Tunnetuin tähdenmassainen musta aukko, Cygnus X-1, on nyt havaittu tarkemmin kuin koskaan aiemmin.

Tutkijat pystyivät arvioimaan mustan aukon massan, pyörimisnopeuden ja etäisyyden ennätystarkasti. Mittausten mukaan tämä musta aukko pyörii tapahtumahorisonttinsa etäisyydellä yli 800 kierrosta sekunnissa.

Uudet havainnot perustuvat Nasan Chandra-röntgenteleskoopin sekä usean muun eri allonpituusalueen havaintointrumentin mittauksiin. Tulokset julkaistiin Astrophysical Journal -lehdessä.

"Tiedämme nyt, että Cygnus X-1 on yksi Linnunradan massiivimmista tähtienmassaisista mustista aukoista", kertoo Jerome Orosz San Diegon valtionyliopistosta. "Se myös pyörii nopeudella, jota suurempaa emme ole muilta mustilta aukoilta mitanneet."

Cygnus X-1 sijaitsee Joutsenen tähdistössä 6070 valovuoden etäisyydellä Auringosta. Sen kumppanina on sininen superjättiläistähti.

Tutkijaryhmä arvioi Cygnus X-1:n syntyneen noin 6 miljoonaa vuotta sitten. Se on Aurinkoa 14,8 kertaa massiivisempi. Mustan aukon synnyttäneen tähden arvioidaan olleen Linnunradan suurimpien joukossa, massaltaan yli satakertainen Aurinkoon verrattuna.

Aiheesta lisää Chandra (englanniksi)