Hubble taltioi muuttuvan tähden sumun – videolla valokaiut loittonevat tähdestä

ESA ja Nasa ovat julkaisseet havainnollisen videon sumusta, jossa etenee valokaikuja valonnopeudella. Kuvat, joista video on koostettu, otti Hubble-avaruusteleskooppi.

Kuitumainen sumu on eteläisen tähtitaivaan kohteita. Sen keskellä on tähti RS Puppis, jonka valo heijastuu sumun pölystä. Tähti on varsinainen jättiläinen: se on kymmenen kertaa Aurinkoa massiivisempi ja 200 kertaa suurempi.

Tähti kuuluu sykkiviin kefeidi-muuttujiin, joista tunnetuimpia on Pohjantähti. Kefeidien sykkimisjakson pituus on verrannollinen niiden kirkkauteen. RS Puppis kirkastuu ja himmenee kuuden viikon jaksossa ja sen keskimääräinen kirkkaus on 15 000 kertaa Aurinkoa suurempi. Se on yksi valovoimaisimmista tämän tyypin kohteista.

Myös sumu RS Puppiksen ympärillä sykkii, kun muuttuvan tähden valo heijastuu pölystä. Sumu on niin laaja, että Hubblella pystyttiin ottamaan yksittäisten kuvien sarja, jossa seurattiin valon etenemistä valonnopeudella. Kuvia on niin paljon, että niistä saatiin näyttävä ja havainnollinen video

Yksittäisissä kuvissa ja videolla eteneviä valoaaltoja kutsutaan valokaiuiksi.

RS Puppiksen valonvaihtelu yhdessä sumun valokaikujen kanssa on auttanut tutkijoita määrittämään kohteen etäisyyden hyvin tarkasti. Se on meistä 6 500 valovuoden päässä yhden prosentin virhemarginaalilla.