Hubble kuvasi räjähtävän tähden valokaiun

Hubble-avaruusteleskooppi on seurannut tammikuussa 2014 räjähtänyttä supernovaa. Runsaan kahden vuoden ajalta saaduissa kuvissa näkyy laajeneva valorengas tähden ympärillä.

Supernova SN 2014J räjähti läheisessä M82 galaksissa, joka sijaitsee Otavan tähtikuviossa. Hubblen kuvista on koostettu animaatio, jonka ensimmäinen ruutu otettiin 10 kuukautta ja viimeinen yli kolme vuotta räjähdyksen jälkeen.

Animaatiossa näkyy ilmiö, jota tähtitieteilijät kutsuvat valokaiuksi. Supernovaa laajenevana kuplana saartava valokaiku syntyy räjähdyksen valon heijastuessa avaruuden pölypilvistä. SN 2014J:n ympärillä on pölypilviä, jotka ulottuvat siitä aina 1600 valovuoden etäisyydelle.

Valokaikuja on tähän mennessä havaittu vain 15 tähtiräjähdyksessä Linnunratamme ulkopuolisissa galakseissa. Niitä nähdään harvoin, koska supernovan täytyy olla lähellä, jotta ilmiö voidaan erottaa teleskoopeilla.

Yhdentoista miljoonan valovuoden etäisyydellään SN 2014J on meitä läheisin tyypin 1a supernova ainakin neljään vuosikymmeneen.

Tämä supernovatyyppi on kaksoistähtisysteemi, joka koostuu valkoisesta kääpiöstä ja kumppanitähdestä. Valkoinen kääpiö räjähtää, kun se on kerryttänyt itseensä tarpeeksi materiaa kumppanistaan.

Aiheesta lisää HubbleSite (englanniksi)