Galaksissamme saattaa olla valtavia määriä ruskeita kääpiöitä

Astronomit kartoittivat tähtijoukoista syttymättä jääneitä tähtiä, ruskeita kääpiöitä. Niitä löytyi noin puolet varsinaisten tähtien määrästä, mikä tutkijoiden mukaan tarkoittaa, että galaksissamme on ainakin 25 miljardia ruskeaa kääpiötä.

Tutkimus pohjaa vuonna 2006 tehtyyn työhön, jossa etsittiin ruskeita kääpiöitä viidestä meitä lähellä olevasta tähtiä muodostavasta keskuksesta. Kartoitus sisälsi Perseuksen tähdistössä olevan tähtijoukon NGC 1333, jossa ruskeita kääpiöitä oli noin puolet tähtien määrästä.

Selvittääkseen onko NGC 1333 poikkeuksellinen, kansainvälinen tutkijatiimi päätti tarkastella ominaisuuksiltaan hyvin erilaista tähtijoukkoa RCW 38 Purjeen tähdistössä. Tämän tähtijoukon tähdet ovat Perseuksen joukkoa massiivisempia ja tiiviimmin pakkautuneita.

Ruskeita kääpiöitä löytyi RCW 38:sta niin ikään puolet sen tähtien määrästä, mikä viittaa, että kääpiöitä on runsaasti joukossa kuin joukossa. "Olipa joukko mitä tyyppiä tahansa, ruskeat kääpiöt ovat todella yleisiä", sanoo toinen tutkimuksen vetäjistä, Aleks Scholz St Andrewsin yliopistosta.

Tutkimuksen perusteella tiimi arvioi, että Linnunratamme ruskeiden kääpiöiden minimimäärä on 25–100 miljardia. Tähtien lukumäärän galaksissamme uskotaan olevan 200–400 miljardin haarukassa.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)