Galaksissa näkyi voimakas ja lyhytaikainen röntgensädepurkaus

Nasan NuSTAR- ja Spitzer-avaruusteleskoopit ovat havainneet kirkasta röntgensädekohdetta, joka katosi muutamassa viikossa. Ilmiön taustalla voi olla joka musta aukko tai neutronitähti.

Röntgensädepurkaus näkyi 25 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevassa NGC 6946 galaksissa. Tutkijat luokittelevat kohteen niin sanotuksi ultravalovoimaiseksi röntgensädekohteeksi. Havaittu purkaus oli poikkeuksellinen sen lyhyen, noin kahden viikon mittaisen keston vuoksi.

Ilmiön aiheuttajasta ei ole varmuutta. Kyse voi olla mustasta aukosta, joka hajoitti sen lähelle tulleen tähden. Kun tuhoutuvan tähden aines kiertää aukkoa lähietäisyydellä, aines kuumenee nopean liikkeen vuoksi voimakkaasti ja alkaa säteillä röntgenalueella.

Toinen mahdollinen selitys on neutronitähti. Jos neutronitähti pyörii riittävän nopeasti, se voi kehittää voimakkaan magneettikentän, joka estää tähteä kiertävän aineksen pääsyn tähden pinnalle.

Tällainen neutronitähti ei voisi normaalisti loistaa kirkkaasti röntgenalueella. Mutta jos sen luoma magneettinen este horjuu, ainesta voisi päästä läpi, mikä selittäisi havaitun purkauksen.

Jos ilmiö toistuu, se vahvistaisi jälkimmäistä tulkintaa, koska mustan aukon lähietäisyydelle tulleen tähden hajoaminen olisi ainutkertainen tapahtuma.

"Tämä havainto on askel eteenpäin eräiden harvinaisimpien ja kaikkein äärimmäisten tapausten ymmärtämiseksi, joissa musta aukko tai neutronitähti kerryttää ainesta", sanoo Hannah Earnshaw Caltechista.

Aiheesta lisää Jet Propulsion Laboratory (englanniksi)