Galaksin pöly paljastaa tähtien tuottavan runsain määrin raskaita alkuaineita

Yleisesti hyväksytty teoria on, että raskaat alkuaineet galaksien pölyssä ovat peräisin tähdistä. Nyt tälle on saatu vahvistus fyysikoilta, jotka tutkivat 33 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevan galaksin pölyä.

Tiimi keskittyi II Zw 40 -nimisen galaksin keskusalueeseen, jossa on kaksi suurta tähtijoukkoa. Ne sisältävät molemmat noin miljoona tähteä ja niissä on meneillään vilkas uusien tähtien muodostus.

Ilmeni, että galaksin pölyn sijainti täsmäsi hyvin tähtijoukkojen sijainnin kanssa. "Pöly on kaikki keskittynyt lähelle tuplaklusteria", sanoo Jean Turner Kalifornian Los Angelesin yliopistosta.

Teorian mukaan tähdet puhaltavat pois ytimissään takomansa alkuaineet. Näin galaksit saavat vetyä ja heliumia raskaampia alkuaineita. Tätä suuren mittakaavan rikastumista ei kuitenkaan ole nähty ennen, Turner sanoo.

Nyt havaittu ilmiö oli selvästi näkyvissä. Tämä johtuu tutkijoiden mukaan siitä, että tähtijoukot sisältävät suuren määrän hyvin nuoria tähtiä. "Evolutiivinen aikaskaala näillä tähdillä on riittävän lyhyt, jotta näet pölyn ennenkuin sillä on ollut mahdollisuutta levitä kauas syntysijoiltaan", Turner sanoo.

Seuraavaksi ryhmä yrittää löytää pölyisiä esimerkkejä evoluution muissa vaiheissa olevista tähtijoukoista.

Aiheesta lisää UCLA (englanniksi)