Galaksimme ytimestä löytyi lisää kummallisia verhoutuneita kohteita

Linnunradan supermassiivisen mustan aukon ympäriltä on havaittu erikoisia kaasun ja pölyn verhoamia kohteita. Kyse saattaa olla yhdistyneistä kaksoistähdistä.

Kalifornian yliopiston Mark Morris kertoo näiden pölyisten tähtimäisten kohteiden liikkuvan äärimmäisen nopeasti lähellä galaksimme supermassiivista mustaa aukkoa.

Ne muistuttavat vuosina 2004 ja 2012 Linnunradan keskustasta löydettyä kahta niin sanottua G-kohdetta, joiden ajateltiin alun perin olevan kaasupilviä. Koska ne kuitenkin säilyivät ehjinä ytimen supermassiivisen aukon lähiohituksesta, oletus ei voinut pitää paikkaansa.

Kalifornian yliopiston Linnunradan keskustaa tutkivat astronomit epäilevät, että kyse on yhdistyneistä kaksoistähdistä.

Yhdistyminen pumppaisi kappaleisiin energiaa niin paljon, että ne kasvaisivat tavallisia tähtiä suuremmiksi ja voisivat selittää G-kohteet.

"Sellainen yhdistymisen jälkiseurauksena syntyvä yksittäinen kohde olisi paisunut varsin pitkän aikaa, ehkä miljoona vuotta, ennen kuin se asettuisi ja näyttäisi normaalikokoiselta tähdeltä", sanoo Morris.

Nyt havaittujen kolmen uuden G-kohteen identiteettiin tullaan saamaan lisävaloa tulevaisuudessa, kun ne saapuvat radallaan lähimmäksi Linnunradan ytimen supermassiivista mustaa aukkoa.

"Meidän täytyy odottaa joitakin vuosikymmeniä tämän tapahtumista. Noin 20 vuotta G3:lle ja kymmeniä vuosia enemmän G4:lle ja G5:lle", sanoo Morris.

Aiheesta lisää Keck Observatorio (englanniksi)