Galaksijoukot törmäävät toisiinsa uudessa kuvassa

Galaksijoukkojen kohtaamisesta syntyy sokkiaaltoja ja energiaa. Ne näkyvät kuvassa, johon on yhdistetty otoksia valon eri aallonpituuksilta.

Valtava kosminen kolarointi sattui nimellä Abell 2744 tunnetulla alueella, joka sijaitsee neljän miljardin valovuoden päässä meistä. Törmäämässä ovat alueen useat galaksijoukot, joista jokainen koostuu sadoista yksittäisistä galakseista.

Kuvassa punainen ja oranssi edustavat törmäyksestä syntyneitä sokkiaaltoja. Ne saatiin esiin VLA-teleskoopilla radioaaltojen taajuudella. Abell 2744:ää on kuvattu aiemminkin, mutta nyt löytyi ennestään tuntemattomia sokkiaaltojen alueita.

Kuvan keskustassa purppuraväri edustaa voimakasta aineen kuumenemista, jolloin aine lähettää röntgensäteilyä. Tämä valon aallonpituuden osa-alue saatiin kuvattua Chandra-avaruusteleskoopilla.

Kuvassa kolmantena elementtinä on näkyvä aallonpituus. Se yhdistettiin kuvaan Subaru- ja VLT-teleskoopin otoksista.

Abell 2744:n törmäysten järjestys kiinnostaa tutkijoita. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että aluella kolaroivat pohjoiset ja eteläiset ryhmät (kuvassa pystysuunta) sekä itäiset ja läntiset ryhmät (kuvassa vaakasuunta). Meneillään on mahdollisesti myös kolmas törmäys.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)