Gaia-teleskoopin havainto: Tähdet liikkuvat parvissa

Euroopan avaruusjärjestön Gaia-avaruusteleskooppi on tuonut uutta tietoa tähtien liikkeistä Linnunradassa. Tutkijatiimi varmisti 31 parviin kuuluvaa tähteä ja löysi lähes tuhat potentiaalista parvitähteä.

"Kuten taivaalla parvessa lentävät linnut, tähtien keskinäiset nopeudet kertovat meille, että ne kuuluvat yhteen", kuvailee Jonathan Gagné Carnegien tiedeinstituutista. "Tämä opettaa meille jotain niiden iästä ja koostumuksesta."

Tähtiparvien jäsenet muistuttavat toisiaan etenkin iältään. Tutkimus painottui punaisiin kääpiötähtiin, jotka ovat Aurinkoa pienempiä ja kylmempiä. Lisäksi löydettiin 111 ruskeaa kääpiötä, jotka kuuluvat tähtiparviin.

Kuvalinkistä aukeava animaatio esittelee kolmiulotteista tähtikarttaa. Videon lopussa näytetään mittausten perusteella simuloitua tähtien liikettä viimeisten kahden miljoonan vuoden aikana. Parvimainen liike erottuu selvästi.

Mallinnus käsittelee meistä parinsadan valovuoden säteellä sijaitsevien tähtien liikkeitä. Se on varsin pieni mallinnus niin paikan kuin ajankin suhteen.

Aurinko sijaitsee noin 27 000 valovuoden etäisyydellä kotigalaksimme keskustasta. Tällä etäisyydellä tähtien kiertoaika keskustan ympäri on karkeasti 240 miljoonaa vuotta.

"Jos tulevaisuuden tiedehavainnot esimerkiksi Nasan TESS-satelliitilta löytävät eksoplaneettoja tähtinaapureiltamme, pystymme yhdistämään tiedot parviin kuuluvien tähtien iästä niiden planeettakuntien kehitysmalleihin", haaveilee tiimiin kuulunut Jacqueline Faherty Yhdysvaltojen luonnonhistoriallisesta museosta.

Aiheesta lisää Carnegie Institution for Science (englanniksi)