Tutkijaryhmä ehdottaa mikrobien levittämistä toisille planeetoille

Nykyään kaikki avaruusluotaimet pyritään steriloimaan mahdollisimman hyvin mikrobien leviämisen estämiseksi. Nyt yhdysvaltalainen tutkijaryhmä ehdottaa filosofiaan muutosta ja perustelee mikrobien levittämisen tärkeyttä.

Biologi Jose Lopezin mukaan tulevaisuuden lennot muille planeetoille levittävät mikrobeja joka tapauksessa. Siirtokunnat muilla planeetoilla myös hyötyvät paljon hyvälaatuisista mikrobeista.

Tutkimus ilmestyi FMS Microbiology Ecology -julkaisussa ja on luettavissa netissä.

"Selvitäksemme autioilla ja nykytietämyksemme mukaan täysin elottomilla planeetoilla täytyy meidän ottaa hyödyllisiä mikrobeja mukaamme", sanoo Lopez. "Niiden valmistelu ja erottelu vievät aikaa, emmekä ehdota kiirettä niiden levittämiselle, vaan haluamme tarkkaa tutkimusta aiheesta maapallolla."

Hyödyt liittyvät esimerkiksi jätteiden maatumiseen, kaasukehien koostumusten muokkaamiseen ja typen sitomiseen kasveille. Samalla pitäisi kehittää tapoja estää haitallisten mikrobien leviäminen.

Mikrobeja on ehdotettu levitettäviksi aiemminkin. Esimerkiksi tähtitieteilijä Carl Sagan ehdotti geneettisesti suunniteltujen bakteerien kylvämistä Venukseen muokkaamaan sen kaasukehää.

Toiset tutkijat, kuten Mars Societyn Robert Zubrin puolestaan uskovat, että mikrobit ovat vaihtuneet aurinkokunnan planeettojen kesken asteroiditörmäysten niistä irrottamien meteoroidien kautta.

Aiheesta lisää Nova Southeastern University (englanniksi)