Oletus osui oikeaan - luonnonlait eivät ole muuttuneet

Tähtitieteilijät ovat mitanneet kaukaisessa galaksissa vallitsevan sähkömagneettisen voiman suuruuden. Tuloksen perusteella luonnonlait eivät ole muuttuneet vuosimiljardien myötä.

Tieteessä yleinen oletus on, että nykyisin havaittavat luonnonlait ovat olleet samanlaisia aina maailmankaikkeuden alusta asti.

Tätä oletusta on kuitenkin vaikea todistaa oikeaksi tai vääräksi, ja siksi luonnonlakien muuttumisella on yritetty selittää maailmankaikkeudesta löytyneitä kummallisuuksia.

Nyt tutkijat pystyivät havaitsemaan valoa, joka kulki kahdeksan miljardia vuotta sitten erään kaukaisen galaksin läpi. Analysoimalla miten valo imeytyi galaksin kaasuun tähtitieteilijät pystyivät mittaamaan tuolloin vallinneen sähkömagneettisen voiman suuruuden. Se näyttää olleen täysin sama kuin nykyään täällä maapallolla.

"Sähkömagneettinen voima määrittää lähes kaikkea jokapäiväisessä maailmassamme, kuten valon jota saamme Auringosta, miten näemme tuon valon, miten ääni kulkee ilman läpi, atomien koon ja miten ne vuorovaikuttavat", kertoo Michael Murphy Swinburnen yliopistosta.

“Mutta kukaan ei tiedä miksi sähkömagnetismilla on se voima mikä sillä on, ja pitäisikö sen olla vakio vai muuttua", Murphy pohtii.

"Minulle tämä löytö, että sähkömagnetismi on vakio yli puolet universumin iästä, vain syventää mysteeriä - miksi asia on näin? Emme vieläkään tiedä sitä.“

Aiheesta lisää Swinburnen yliopisto (englanniksi)