Maailman tarkin mittaus antimateriasta ei valaissut olemassaolomme mysteeriä

CERNin tutkijat ovat onnistuneet mittaamaan antimaterian ominaisuuksia äärimmäisen tarkasti. Tulosten perusteella antimateria toimii täysin samalla tavalla kuin tavallinen materia.

Maailmankaikkeuden alussa materiaa ja antimateriaa uskotaan syntyneen yhtä paljon. Yksi kosmologian suurista kysymyksistä onkin, miksi universumimme näyttää nykyään koostuvan pelkästään materiasta.

Tutkijat ovat yrittäneet vastata tähän kysymykseen etsimällä eroja antimaterian ja materian käyttäytymisessä.

Viime vuonna näytti siltä, että joitain pieniä eroavaisuuksia on saattanut paljastua. Tulos ei kuitenkaan ollut riittävän vahva, jotta sitä olisi voinut pitää varmana löytönä.

Tällä viikolla Nature-tiedelehdessä julkaistiin uusin tutkimus aiheesta.

Tutkijat käyttivät CERN-tutkimuskeskuksessa olevaa ALPHA-2-laitteistoa ja saivat vangittua 15 000 antivetyatomia mittauksia varten. Antiatomien lukumäärä on valtava harppaus aiempiin tutkimuksiin nähden.

Jopa näiden ennätystarkkojen tulosten perusteella atomit ja antiatomit näyttävät imevän sekä lähettävän valoa täysin samoilla tavoilla. Minkäänlaista eroavaisuutta ei siis löytynyt ja tutkijoiden harmiksi tulos vain syvensi olemassaolomme mysteeriä.

Seuraavaksi ryhmä haluaa etsiä eroavaisuuksia antimaterian tavasta reagoida painovoimaan. Teoriassa antimateria voisi alaspäin putoamisen sijaan pudota ylöspäin.

Asiaa on yritetty selvittää, mutta tähän mennessä kokeelliset testit eivät ole pystyneet antamaan tietoa suuntaan eikä toiseen.

Tanskan Aarhusin yliopistossa työskentelevä Jeffrey Hangst kuitenkin uskoo, että tämä mysteeri voi selvitä vielä tämän vuoden puolella. "Meillä on muita konsteja hihassamme", Hangst kertoo. "Joten pysykää kuulolla."