11 vuoden etsintä ei tuottanut tulosta - painovoima-aallot piileskelevät yhä

11 vuotta kestänyt painovoima-aaltojen etsintä on päättynyt tuloksettomana. Tutkijat yrittivät löytää niin sanottuja tausta-aaltoja. Näitä pitäisi syntyä kaikkialla maailmankaikkeudessa galaksien yhdistyessä.

Nykykäsityksen mukaan galaksit kasvavat yhdistymällä ja jokaisen suuren galaksin keskustassa arvellaan olevan supermassiivinen musta aukko. Kahden galaksin sulautuessa näiden mustien aukkojen pitäisi päätyä kiertämään toisiaan. Tällöin ne tuottaisivat suuren määrän painovoima-aaltoja.

Nyt saatu tulos on ristiriidassa teoreettisten mallien kanssa. Mahdollisuuksien rajoissa on, että käsityksemme galakseista ja mustista aukoista on ainakin joiltain osin virheellinen.

Eräs selitys olisi se, että mustien aukkojen tanssi kestää vain suhteellisen lyhyen ajan ja painovoima-aallot olisivat siksi luultua harvinaisempia. Tutkimus ei siis ehkä kestänyt riittävän pitkään.

“Mustia aukkoja saattaa ympäröidä kaasu, joka luo kitkaa ja kuljettaa energiaa pois. Tämä mahdollistaisi suhteellisen nopean yhteenliittymisen", toteaa Paul Lasky Monashin yliopistosta.

Havainnot tehtiin Australiassa sijaitsevalla Parkes-teleskoopilla ja ne julkaistiin viime viikolla Science-lehdessä.

Aiheesta lisää CSIRO (englanniksi)