Nasan vallankumouksellinen planeettametsästäjä aloitti työnsä

Uuden sukupolven planeettaetsijä, TESS-satelliitti, on aloittanut tieteellisen työnsä. Sen kahden vuoden havaintojen uskotaan paljastavan jopa 20 000 entuudestaan tuntematonta eksoplaneettaa.

"Maailmankaikkeudessa on mahdollisesti enemmän planeettoja kuin tähtiä, joten odotan erikoisia, fantastisia maailmoja, joita väistämättä löydämme", hehkuttaa Paul Hertz Nasasta kertoessaan yhdysvaltalaisten uudesta TESS-satelliitista.

Lyhenne tulee sanoista Transiting Exoplanet Survey Satellite. Nimensä mukaisesti TESS havaitsee planeettoja, kun ne maapallolta katsottuna kulkevat emotähtensä ylitse. Tuolloin ne himmentävät aavistuksen verran teleskoopille tulevaa valoa.

TESS muistuttaa toiminnaltaan suuresti Nasan kuulua Kepler-teleskooppia, joka oli avaruuden planeettametsästyksen uraauurtava laite.

Siinä missä Kepler tutki pääasiassa vain pientä aluetta taivaalla, juuri työnsä aloittanut TESS tulee havaitsemaan lähes koko taivasta.

Uusi satelliitti keskittyy 200 000 kirkkaimpaan tähteen. Tämä johtaa todennäköisesti siihen, että monilta tähtiharrastajien tuntemilta tähdiltä tullaan löytämään planeettoja.

TESS-satelliitin havaintojen on arvioitu paljastavan mahdollisesti jopa 20 000 vierasta planeettaa. Kyseessä on valtava lisäys tietämykseemme, sillä nykyisin tunnetaan vasta vajaat 4 000 eksoplaneettaa.